gitteronald

Tips til kvadratmeter og byg-selv

gitteronald
8 years ago
Hej!
Jeg har gang i tusind stykker papir lige nu, fordi vi drømmer om at bygge hus. Jeg synes det er rigtig svært at finde ud af hvor store rummene skal være... Man vil jo helst ikke bygge sit drømmehus og det så føles for trængt! På den anden side sætter økonomien også sine begrænsninger for, hvor stort det kan være :) man kan jo nemt forestille sig et helt slot.

Jeg søger nogle gode artikler/blogs/guidelines til hvor store man skal gøre sine rum.

Jeg søger også tips til hvordan man griber et byggeprojekt an, når man selv har designet det og skal have hyret de rette til at udføre arbejdet (vi har selv hænderne skruet ret godt på, så kan spare lidt ved at vi gør nogle ting selv)

Drømmehuset er vedhæftet på billedet, dog gerne i en 200 kvm udgave med plads til et par børn.

Jeg vil sætte stor pris på, hvis der er nogle der har nogle erfaringer at dele ud af!

Comments (8)

  • PRO
    Balmers EL
    8 years ago

    Hej


    Har selv bygger mit eget hus, så vil råde dig til at snakke med en arkitekt.

  • gitteronald
    Original Author
    8 years ago
    Skal selvfølgelig snakke med en arkitekt, men vil gerne lave noget forarbejde selv, så jeg har styr på mit behov og kan efterspørge de ting jeg ønsker mig på et oplyst grundlag over hvad der kan lade sig gøre... Derfor jeg eftersøger guidelines og tips til rummenes størrelser :)
  • gitteronald
    Original Author
    8 years ago
    Ligeledes er jeg interesseret i at høre om andres erfaring ned processen. Noget man skal være ekstra opmærksom på? F.eks. I kontrakten med bygherren? Hvor kan man spare og hvor bør man ikke spare osv ;)

    Skal forhåbentlig kun bygge hus en gang, så vil gerne gøre det ordenligt :)
  • PRO
    Seeberg Byg arkitektur & entreprise
    8 years ago

    Vi vil gerne hjælpe jer på vej ind i processen. Faktisk kan vi hjælpe helt fra ide til virkelighed. Vores kompetencer er rådgivning og proces. Dvs. vi i fællesskab får afklaret behov og rammer, inden for disse skal der bygges, og jeres drøm realiseres.

    Rent praktisk kan I fint selv deltage i det omfang I ønsker.

    Send gerne en besked her på Houzz eller en mail til izzoberg@gmail.com

    Ser frem til at høre fra jer

    De bedste hilsner

    Seeberg Byg & Entreprise

    Izzo & Berg Rådgivende Arkitekter

    23342527

  • Birgitte Petersen
    8 years ago

    Har aldrig selv bygget hus, blot værelser, men kan kun give ovenstående ret når man laver forvandlinger i hjemmet - se på andre som har været igennnem det samme og kig på en masse inspirationsbilleder osv.

  • PRO
    ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning for husejere
    8 years ago

    Fantastisk drømmehus I har fundet på billedet der :-) Vedr. rumstørrelser, så er det mest simple vel, at se på de rum I har i dag og vurdere hvordan de fungerer - er de for små, hvor meget for små og hvad ønsker I egentlig at rummene skal "kunne". Overvej både hverdagssituationer og situationer med (måske mange) gæster: Hvilke situationer skal huset og rummene være forberedt til? Prøv også at læg mærke til rumstørrelse steder hvor I opholder jer som gæst. I forhold til processen er der virkelig mange gode råd man kunne give. Et af de vigtigste er nok, at få lavet en god kontrakt med det/de udførende firmaer, dvs en aftale hvor der ikke er tvivl om hvad der skal laves. Tegninger, beskrivelser, tilbudslister m.v. skal definere opgaven, så der ikke dukker ekstraregninger op under udførelsen. Et andet godt råd: Betal aldrig forud! Betal kun regninger der modsvarer en ydelse der er blevet leveret i form af materialer eller håndværkertimer. Held og lykke med det hele, super spændende projekt :-)

  • PRO
    Arkitekt Povl Petersen
    8 years ago
    Det er godt nok et flot gammelt hus i har som drømmehus. Hvis det ligger i hovedstads området er det et sted, imellem 4 til 8 millioner vi taler om. Har i et budget?, det hus i viser er til over 25.000 kr kvm i nybyg.
    Trin 1 er budget, trin 2 er hvad kan vi få af kvadratmeter for det. Trin 3 er et rumprogram, trin 4 er disponering og den indbyrdes placering.
    Hvis i selv vil bygge så køb selv materialerne, i kan let spare 4 til 800 000 ved samlet budget på over 6 millioner.
    Se prisportalen Byggevarepriser.com
    Hvis i ikke selv vil stå for indkøb, kan jeg som arkitekt udregne mængder og forhandle pris og levere til tiden, mod rimeligt honorar.
    Jeg søger pilotprojekter de to første til symbolsk honorar.
Ireland
Tailor my experience with cookies

Houzz uses cookies and similar technologies to personalise my experience, serve me relevant content, and improve Houzz products and services. By clicking ‘Accept’ I agree to this, as further described in the Houzz Cookie Policy. I can reject non-essential cookies by clicking ‘Manage Preferences’.